Tanzánie mění. Jsou
to změny dobré, ale i špatné....Jedna taková malá změna, která mě čekala po
příletu na letišti, byly nové přepážky, které dávaly naději, že tu tentokrát
nestrávím v horku v teplém oblečení a bez možnosti napití se spoustu času.
Příští rok už tady bude dokonce letiště nové. Čekalo mě ale i jiné překvapení -
nedorazilo ani jedno mé zavazadlo. Potkala jsem zde však i tři Slováky, kterým
kromě zavazadel nedorazil i jeden kolega (nestihl přípojný let).... Tyto tři
Slováky jsem během prvního dne potkala ještě na třech různých od sebe
vzdálených místech v Daru, pak že je Afrika veliká :-). Času jsem nakonec na
letišti strávila mnohem více. Prostě nás Afrika hned na začátku donutila
zpomalit. Jsem tu 3 dny a už nyní vidím, že mé plány a realita budou jiné.
Tak
jsem se trochu zdržela v Daru. S Chrisem jsem tak mohla urgovat konečné předání
a převoz kontejneru, který Bez mámy vyslalo už v létě, setkat se známými lidmi
a nechat se spálit silným sluncem. A nakonec šťastná usínat, že jsem tady.
Protože co se naštěstí nemění, jsou stále vysmátí, pohodoví a přátelští místní
lidéKontejner však žije nějakým svým vlastním životem - problém způsobily léky a autobaterie, které jsou v něm. Byly potřeba nové dokumenty. Pak se táhlo vyřizování , pak převod zaplaceného nějakého dalšího polatku, je potřeba kontrola obsahu (a to i dobu expirace u léků, počet, což znamená, že vše museli rozbalit ?!?) ... Výsledkem je, že kontejner není stále ještě na cestě, ale že konjener "zamrzl" v Dar es Salaama. Máme ale naději, že se kontejner pohne, protože v Daru v tom strašném vedru zamrznout nic nemůže. Je to taková sauna.
Mých téměř 50kg zavazadel mě nakonec dohonilo a
mohla jsem konečně pokračovat v cestě. Jednou z prvních věcí, se kterou se musíte
poprat je cestování. "Městská hromadná doprava" ve vás na první dojem
vyvolá úzkost. Zdá se, že je to jeden velký chaos a nedá se pochopit, jak
funguje. Autobusy přijíždějí s otevřenými dveřmi, ze kterých visí člověk
(jakýsi průvodčí), který vyvolává směr, kterým autobus jede. Musíte tedy vědět,
kam chcete jet a později taky kde vystoupit. Autobusy plně využívají místo
uvnitř. Většinou jede, až se ZCELA naplní. Často tak cestujete v podivných
polohách na jedné noze, s cizím dítětem na klíně či s nohama na vaku s obilím.
Onen průvodčí boucháním do dveří upozorňuje řidiče, kdy může jet, naskakuje
většinou až za jízdy a cinkáním mincí dává jesně najevo, komu se tady platí. Na
přední sedadla doporučuji sedat si jen tomu, kdo má důvěru v řidiče. I provoz je
z pohledu Evropana chaotický. Jezdí se vlevo, hodně se troubí, kličkuje,
předjíždět je někdy možné z obou stran a auta jsou často obouchaná tím, jak se
snaží udělat na silnici více proudů. Mezitím kličkují lidé s plně naloženými
vozíky a řada chodců se snaží o nemožné - přejít silnici. Potmě ke všemu řada
vozidel nesvítí. O pronikání do tajů dopravy v Dar es Salaamu jsem se nikdy
nepokoušela a ráda jsem se nechala vést. Naopak v Mbey (městu vzdáleném od
Mahanga asi 50km, kam často potřebuju zajet), kde jezdí minibusy - tzv. dala
dala, jsem byla ráda, že zvládám dojet, kam potřebuju. Jaké bylo mé překvapení,
když jsem zjistila, že jsem opět téměř na začátku, protože vzhledem k zvyšující
se dopravě, vybudovali nové autobusové nádraží a změnily některé trasy. Ale
podařilo se.
Žádné komentáře:
Okomentovat